Pan Żarówka

scenariusz:
Wojtek Wawszczyk
rysunki:
Wojtek Wawszczyk
  • objętość: 624 strony
  • format: 135 × 178 mm
  • oprawa: miękka
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: kwiecień 2018
  • ISBN 978-83-64858-78-9
  • cena: 69,90 zł

Sześcioletni chłopiec na wskutek wypadku staje się żarówką. Podłączony do prądu świeci, ale również parzy. Nie lepiej mają się jego rodzice. Ojciec chłopca został rozprasowany żelazkiem, a matka złamała się na pół. Dosłownie.

Dorastanie z nimi nie jest łatwe i zmusza bohatera do opuszczenia domu w poszukiwaniu sensu i własnej bezpiecznej przestrzeni. Ale czy to może się udać, gdy wszystko sprzysięgło się przeciwko niemu?

„Pan Żarówka”, wydawniczy debiut Wojtka Wawszczyka, znanego reżysera filmów animowanych („Jeż Jerzy”, „Kacperiada”) to epicka, surrealistyczna opowieść o nieodwzajemnionej miłości do życia.

Premiery marca

Arab przyszłości
tom 2. Dzieciństwo na Bliskim Wschodzie (1984–1985)

scenariusz:
Riad Sattouf
rysunki:
Riad Sattouf
  • tłumaczenie: Olga Mysłowska
  • objętość: 160 stron
  • format: 170 × 240 mm
  • oprawa: miękka
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: marzec 2018
  • ISBN 978-83-64858-69-7
  • cena: 49,90 zł

Drugi tom autobiograficznego komiksu Riada Sattoufa, w którym opowiada on o swoim dzieciństwie spędzonym w cieniu trzech dyktatorów – Muammara Kaddafiego, Hafiza al-Asada i własnego ojca.

Autorowi udaje się fascynująco uchwycić dziecięce spojrzenie na świat i gorączkę politycznego idealizmu. Wspomina więc wczesne lata, spędzone zarówno na francuskiej wsi, jak i w Libii Muammara Kaddafiego czy w Syrii dynastii Asadów, niezależnie jednak od kraju, zawsze pod dachem domu rządzonego przez ojca – Syryjczyka, zwolennika panarabizmu, który ciągnie rodzinę w pogoni za wspaniałym snem o jednym narodzie arabskim.

„Araba przyszłości” już dziś porównuje się z powieściami graficznymi „Maus. Opowieść ocalałego” Arta Spiegelmana czy „Persepolis” Marjane Satrapi.

Pjongjang

scenariusz:
Guy Delisle
rysunki:
Guy Delisle
  • tłumaczenie: Katarzyna Szajewska
  • objętość: 184 strony
  • format: 165 × 245 mm
  • oprawa: miękka szyto-klejona ze skrzydełkami
  • papier: Munken Print White
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • wydanie: III poprawione
  • data wydania: marzec 2018
  • ISBN 978-83-64858-84-0
  • wydawca oryginału: L’Association
  • cena: 49,90 zł

Komiksowy travelogue, czyli dziennik z podróży do stolicy Korei Północnej. Guy Delisle, kanadyjski rysownik i animator, wyjechał służbowo do jednego z najbardziej zamkniętych i tajemniczych państw we współczesnym świecie. Jego książka jest zapisem dwóch miesięcy tam spędzonych, spojrzeniem za żelazną kurtynę, za którą „jedyna komunistyczna dynastia na świecie” ukryła cały kraj i jego mieszkańców.

Delisle porusza się oczywiście po Pjongjangu ściśle wyznaczonymi trasami. Każdy jego krok jest uważnie obserwowany przez „towarzysza tłumacza”, „towarzysza przewodnika” oraz rozbudowany aparat bezpieczeństwa. W Korei Północnej Wielki Brat cały czas patrzy. Autor komiksu to jednak bystry i uważny obserwator, któremu udaje się przedstawić zaskakujący obraz państwa należącego do „osi zła”. Kraju ciągłych absurdów i paradoksów, z których wiele swoją komicznością przypomina sytuacje z filmów Barei, ale także terroru i opresji, które z kolei przywołują mroczną epokę stalinowską.

Doniesienia z Korei Północnej nie schodzą z pierwszych stron gazet, ale „Pjongjang” pozwala zobaczyć to państwo od strony do tej pory nieznanej. Komiks Guy Delisle’a uznany został jedną z najciekawszych pozycji literatury faktu wydanych w 2005 roku w Stanach Zjednoczonych, otrzymał dwie nominacje do prestiżowej Nagrody Eisnera, a także znalazł się na liście 10 najlepszych komiksów roku tygodnika „Time”.

Album wstępem opatrzył profesor Waldemar Dziak, jeden z najwybitniejszych znawców Korei Północnej w Polsce, autor m.in. biografii Kim Ir Sena i Kim Dzong Ila oraz książki „W kraju Orwella: uwagi o funkcjonowaniu północnokoreańskiego państwa totalitarnego”.

„Pjongjang” to reedycja komiksu wydanego w 2006 roku pod tytułem „Phenian”.

Mimo upływu lat komiks Guy Delisle’a nie stracił nic na aktualności. Nasz podziw w dalszym ciągu wzbudza świeżość spojrzenia autora na północnokoreańską rzeczywistość, ironia, sarkazm.

ze wstępu prof. dr. hab. Waldemara Dziaka

Premiery stycznia

Binio Bill: Rio Klawo

scenariusz:
Jerzy Wróblewski
rysunki:
Jerzy Wróblewski
  • opracowanie kolorystyczne: Arkadiusz Salamoński i Jarosław Składanek
  • objętość: 48 stron
  • format: 210 × 297 mm
  • oprawa: miękka
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • seria: krótkie gatki
  • data wydania: styczeń 2018
  • ISBN 978-83-64858-83-3
  • cena: 34,90 zł

Drugi tom odrestaurowanych przygód Binia Billa, słynnego kowboja stworzonego przez Jerzego Wróblewskiego. Na album składają się trzy historie opublikowane wcześniej w „Świecie Młodych”: „Rio Klawo” (z 1980 roku), „Na szlaku bezprawia” (z 1980 i 1988 roku) oraz „Binio Bill kontra trojaczki Benneta” (z 1982 i 1988 roku). Materiały do tej edycji zeskanowano ze „Świata Młodych” i poddano pieczołowitej obróbce, polegającej między innymi na odtworzeniu na nowo kreski i kolorów. Dzięki tym zabiegom przygody Zbigniewa Bileckiego – tak bowiem naprawdę nazywał się Binio Bill – nigdy wcześniej nie wyglądały tak dobrze!

Perypetie dzielnego szeryfa z Rio Klawo od 1980 roku, gdy w „Świecie Młodych” pojawił się pierwszy odcinek jego przygód, z zapartym tchem śledziły setki tysięcy czytelników harcerskiej gazety. Co ich tak zachwycało? Znakomite ilustracje, dynamiczne plansze, pełne humoru historie, w których Binio Bill nie tylko przemierzał prerię, walczył z bandytami, ale także został gwiazdą filmową westernu i poleciał w kosmos.

Autorem scenariuszy i rysunków do serii „Binio Bill” był Jerzy Wróblewski, wybitny twórca polskiego komiksu, stawiany w jednym rzędzie z Papciem Chmielem, Januszem Christą czy Grzegorzem Rosińskim. Wielką popularność przyniosły mu 24 zeszyty z cyklu „Kapitan Żbik”, albumy „Hernán Cortés i podbój Meksyku”, „Cena wolności”, a także sensacyjne „Figurki z Tilos” czy „Skradziony skarb”. I oczywiście „Binio Bill”.

Bośniacki płaski pies

scenariusz:
Max Andersson, Lars Sjunnesson
rysunki:
Max Andersson, Lars Sjunnesson
  • objętość: 88 stron
  • format: 210 × 297 mm
  • oprawa: miękka ze skrzydełkami
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: styczeń 2018
  • wydawca oryginału: Kartago
  • ISBN 978-83-64858-66-6
  • cena: 49,90 zł

Serbia bombardowana przez NATO w 1999 roku.

Łuska znaleziona w sklepie z pamiątkami w Sarajewie.

Lodówka z zamrożoną mumią Tity.

Tak zaczęło się podążanie w głąb i w głąb kolektywnej nieświadomości Bałkanów, gdzie granice między snem a rzeczywistością zostają wymazane i ponownie narysowane, aż stają się graficznym świadectwem równie ekscytującym, co fantastycznym. Opowieścią o współczesności i pękniętej Europie lub podróżą do jaźni autorów albo dyskusją o tym, czym jest twórczość.

„Bośniacki płaski pies”, powstały w ścisłej współpracy Maksa Anderssona z Larsem Sjunnessonem, jest jeszcze dziwniejszy, bardziej surrealistyczny, chory, bezkompromisowy i straszniejszy niż jego poprzednie dzieła – „Pixy” oraz „Pan Śmierć i dziewczyna”. Album ten jest owocem podróży autorów przez kraje byłej Jugosławii w drodze na konwent komiksu alternatywnego.

To, co dane im było tam zobaczyć, zostało przefiltrowane przez ich specyficzną wrażliwość i przeniesione na strony „Bośniackiego płaskiego psa”. Czytelnik znajdzie więc tutaj absurdalne sceny ostrzeliwania lodami, makabryczne zwłoki Tity podróżujące z bohaterami (Max Andersson rzeczywiście zrobił z mięsa rzeźbę przedstawiającą jugosłowiańskiego dyktatora, która towarzyszyła autorom) i tytułowe bośniackie płaskie psy – zmiażdżone gruzami, przejechane przez czołgi, ale wciąż żywe.

W tym szaleństwie, mieszającym koszmarny sen i rzeczywistość, autorzy odnaleźli metodę i stworzyli jedno z najbardziej niepokojących dzieł o wojnie na Bałkanach.

W „Bośniackim płaskim psie” Max Andersson i Lars Sjunnesson zabierają nas na zabawną, ale bardzo niepokojącą wycieczkę przez straumatyzowany bałkański krajobraz zamieszkały przez straumatyzowane bałkańskie umysły. Choć historia może wydawać się absurdalna i surrealistyczna, dotyka otwartego nerwu prawdy, każąc mi wzdrygnąć się na wspomnienie czasu, który spędziłem w Sarajewie.

Joe Sacco

Obiecanki

scenariusz:
Agnieszka Świętek
rysunki:
Agnieszka Świętek
  • objętość: 64 strony
  • format: 165 × 235 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: styczeń 2018
  • ISBN 978-83-64858-80-2
  • cena: 39,90 zł

Dom, a w nim dwie siostry. Starsza jest odpowiedzialną dziewczynką i pilną uczennicą, co czyni z niej klasowy obiekt drwin. Młodsza ma zaledwie kilka lat i nie do końca zdaje sobie sprawę z powagi tego, co dzieje się wokół niej, wszystko chce zamienić w zabawę. Jest jeszcze mama, roztargniona i zmartwiona. Brakuje tylko taty… Ale przecież obiecał, że przyjdzie.

„Obiecanki” Agnieszki Świętek to bardzo dojrzały debiut komiksowy młodej rysowniczki. Opowieść o rozstaniu rodziców widzianym z perspektywy dzieci. O tęsknocie, odpowiedzialności i rodzinie. Mądra, przemyślana, pełna emocji historia.

Tymek i Mistrz tom 1

scenariusz:
Rafał Skarżycki
rysunki:
Tomasz Leśniak
  • objętość: 152 strony
  • format: 165 × 235 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • seria: krótkie gatki
  • data wznowienia: styczeń 2018
  • data wydania: marzec 2016
  • ISBN 978-83-64858-27-7
  • cena: 44,90 zł

Wyobraźcie sobie „Harry’ego Pottera” pisanego przez Terry’ego Pratchetta, a otrzymacie „Tymka i Mistrza”! Humorystyczna seria fantasyseria Rafała Skarżyckiego i Tomka Leśniaka, autorów m.in. „Jeża Jerzego”, czy „Hej, Jędrek!”, ukazywała się przez lata w „Komiksowie” – dodatku do „Gazety Wyborczej” – i zyskała sobie status kultowej. Opowieści o wielkim czarodzieju i jego niesfornym uczniu publikowane były w legendarnym francuskim magazynie „Spirou”, znaleźć je też można w… szkolnych podręcznikach do języka polskiego!

Roztargniony Mistrz i rezolutny Tymek na setkach stron przeżywają niesamowite przygody. Podróżują w czasie i przestrzeni, stawiają czoła duchom, wampirom i potworom, a przede wszystkim konkurencyjnej parze czarodziej – uczeń. Zły Psuj i jego pomocnik Popsuj napsują naszym bohaterom trochę krwi, ale połączenie inteligencji Mistrza i sprytu Tymka pomoże im wyjść cało z wszelkich opresji.

Finał trylogii Śledzia

Na szybko spisane 2000–2010

scenariusz:
Michał „Śledziu” Śledziński
rysunki:
Michał „Śledziu” Śledziński
  • objętość: 52 strony
  • format: 210 × 297 mm
  • oprawa: miękka ze skrzydełkami
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: listopad 2017
  • ISBN 978-83-64858-81-9
  • cena: 34,90 zł

Ostatnia część trylogii Michała „Śledzia” Śledzińskiego o przygodach „pewnego introwertycznego człowieczka”. Pierwsze jej odsłony były jednymi z najgłośniej dyskutowanych polskich komiksów ostatniej dekady. Zostały entuzjastycznie przyjęte przez recenzentów i czytelników, którzy „Na szybko spisane 1980–1990” uznali za najlepszy komiks 2007 roku na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi.

Dziesięć lat później Śledziu domyka ten rozdział swojej biografii i kończy „Na szybko spisane 2000–2010”. Pierwsza część cyklu opowiadała o dzieciństwie, druga o trudach wieku dorastania, w trzeciej zaś autor portretuje dorosłość bohatera: czas mozolnego wspinania się po kolejnych szczeblach zawodowej kariery, poważnych związków, a przede wszystkim wzięcia odpowiedzialności za drugiego człowieka w tym najważniejszym wymiarze – rodzicielskim.

Na szybko spisane 1980–2010

scenariusz:
Michał „Śledziu” Śledziński
rysunki:
Michał „Śledziu” Śledziński
  • objętość: 160 stron
  • format: 165 × 230 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: listopad 2017
  • ISBN 978-83-64858-82-6
  • cena: 49,90 zł

Zbiorcze wydanie słynnej trylogii Michała „Śledzia” Śledzińskiego o przygodach „pewnego introwertycznego człowieczka”. Przygodach całkiem zwyczajnych: pierwsze dziecięce rozczarowania i konfrontacje ze światem dorosłych, trudy wieku dorastania, przelotne miłostki i poważne związki, mozolne wspinanie się po kolejnych szczeblach zawodowej kariery, a w końcu wzięcie odpowiedzialności za drugiego człowieka w tym najważniejszym wymiarze - rodzicielskim. Ot, trzydzieści lat zwykłego życia.

Pierwsze części trylogii były jednymi z najgłośniej dyskutowanych polskich komiksów ostatniej dekady. Entuzjastycznie przyjęli je recenzenci i czytelnicy, którzy „Na szybko spisane 1980–1990” uznali za najlepszy komiks 2007 roku na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi.

Dla wielu to obok „Osiedla Swoboda” najlepszy album w dorobku Michała „Śledzia” Śledzińskiego.

Premiery jesieni

Anastazja tom 1

scenariusz:
Magdalena Lankosz
rysunki:
Joanna Karpowicz
  • objętość: 88 stron
  • format: 210 × 280 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: październik 2017
  • ISBN 978-83-64858-77-2
  • cena: 59,90 zł

Rok 1926. Do Los Angeles przyjeżdżają matka z córką. Porzuciły swój dom gnane marzeniem, by u ich stóp znalazła się Fabryka Snów. Tego pierwszego dnia, na peronie, nawet nie domyślają się, jaką cenę przyjdzie im za to marzenie zapłacić.

Joanna Karpowicz i Magdalena Lankosz pokazują w komiksie zderzenie wyobrażeń o życiu aktorki z tym, co kryje się za kulisami filmowego biznesu. Opowiedziana w kryminalnej konwencji historia obfituje w tajemnice i niespodziewane zwroty akcji. Dotyczą one zarówno przeszłości bohaterek, jak i mrocznych praktyk Złotej Ery Hollywood.

Opowiadając o czasach, kiedy Fabryka Snów przypominała stojące ponad prawem bizantyjskie imperium, autorki zostawiają czytelnikom wiele tropów, które odsyłają do ponurych legend Miasta Aniołów, takich jak samobójstwo Peg Entwistle, proces Fatty’ego Arbuckle’a czy morderstwo Czarnej Dalii. W tej opowieści o kręgu zła, który zacieśnia się wokół tytułowej bohaterki, jest wiele z prawdziwej – oficjalnej i nieoficjalnej – historii Hollywood, największego centrum przemysłu rozrywkowego na świecie.

Bajka na końcu świata
2. Opuszczony dom

scenariusz:
Marcin Podolec
rysunki:
Marcin Podolec
  • objętość: 64 strony
  • format: 185 × 250 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • seria: krótkie gatki (wiek 6+)
  • data wydania: październik 2017
  • ISBN 978-83-64858-70-3
  • cena: 39,90 zł

Wiktoria i Bajka wędrują w poszukiwaniu rodziców. Mijają dymiące kratery, wymarłe lasy i gruzowiska, a kierunek marszu wyznaczają im tajemnicze światła na niebie. Świat po wielkim wybuchu to zdecydowanie nie najlepsze miejsce dla dziewczynki i psa. Jeśli już jednak mamy tam dziewczynkę i psa, pozostaje nam trzymać kciuki za powodzenie ich wyprawy!

„Bajka na końcu świata” to postapokaliptyczna seria dla najmłodszych autorstwa Marcina Podolca, jednego z najzdolniejszych polskich twórców komiksów i filmów animowanych.

Kongo
Józefa Konrada Teodora Korzeniowskiego podróż przez ciemności

scenariusz:
Christian Perrissin
rysunki:
Tom Tirabosco
  • tłumaczenie: Krzysztof Umiński
  • objętość: 180 stron
  • format: 215 × 290 mm
  • oprawa: miękka
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: październik 2017
  • ISBN 978-83-64858-76-5
  • cena: 59,90 zł

Opowieść o podróży Józefa Konrada Korzeniowskiego w głąb afrykańskiego Kongo, będącego kolonią belgijskiego króla Leopolda II. W 1890 roku przyszły pisarz ma objąć dowództwo na statku pływającym po rzece Kongo. To, co jego zleceniodawcy określają „misją cywilizacyjną”, okaże się czymś zgoła odmiennym. Podróż ta otworzy Korzeniowskiemu oczy na zbrodnie epoki kolonializmu i mroczą część ludzkiej natury. Pod jej wpływem napisze później „Jądro ciemności”, książkę kanoniczną dla zachodniej kultury.

Autorzy komiksu obficie nawiązują do twórczości Josepha Conrada, pod którym to nazwiskiem świat zapamiętał Korzeniowskiego, cytując jego osobiste dokumenty – fragmenty dziennika z podróży do Afryki czy korespondencję z Marguerite Poradowską, wdową po dalekim krewnym pisarza.

Powstanie – film narodowy

scenariusz:
Jacek Świdziński
rysunki:
Jacek Świdziński
  • objętość: 320 stron
  • format: 143 × 200 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: październik 2017
  • ISBN 978-83-64858-79-6
  • cena: 59,90 zł

Ten film ma się nie mieścić w głowach.

Producent

Wielki naród zasługuje na wielkie kino o rzeczach ważnych. I takie kino otrzyma.

Państwowe dotacje i crowdfundingowe zbiórki pompują strumienie złotówek. W luksusowych limuzynach i w błocie po kolana roją się na planie statyści, kaskaderzy, producenci oraz najlepsi dostępni fachowcy (również ci sprowadzeni z zagranicy), a wszystkie sznurki spoczywają w rękach jednego człowieka.

W swoim najnowszym komiksie Jacek Świdziński odsłania kulisy pracy nad superprodukcją o historycznych wydarzeniach, ciągle mających wpływ na kształt współczesnej Polski. Pokazuje do jakich wyrzeczeń i poświęceń jest zdolna ekipa filmowa, by powstało dzieło, które przemówi do serc widzów na całym świecie i "zrobi z nas bohaterów, którymi jesteśmy".


archiwum informacji


Korak 2005
w kategorii najlepsze
wydawnictwo roku

Korak 2006
w kategorii najlepsze
wydawnictwo roku

Korak 2007
w kategorii najlepsze
wydawnictwo roku

Nagroda MFKiG 2009
dla najlepszego
wydawnictwa roku

Nagroda MFKiG 2013
dla najlepszego
wydawnictwa roku


copyright © 2004–2018 kultura gniewu