Clowes Daniel
Urodził się w Chicago, jak sam mówi „w dniu 29 urodzin Jayne Mansfield” (14 kwietnia 1961). Rysownik i scenarzysta przywołuje tę dziś już trochę zapomnianą aktorkę i sex-bombę nie bez przyczyny. Wpisuje się ona bowiem doskonale w jego ulubioną stylistykę - popkultura lat 50., filmy i reklamy z tamtego okresu. Clowes tworzy na ich bazie mroczną satyrę na amerykańską klasę średnią. Clowes studiował sztukę w Pratt Institute w Nowym Jorku, uważa jednak siebie za samouka. Po uzyskaniu dyplomu przez kilka lat bezskutecznie próbował w Nowym Jorku znaleźć pracę związaną z jego wykształceniem, w końcu wrócił do Chicago. Jego pierwszą komiksową serią był „Lloyd Llewellyn” opublikowany w 1985 r. Odnaleźć w niej można wszystkie inspiracje Clowesa - filmy SF i horrory klasy B, super-bohaterowie, powieści kryminalne, magazyn Mad. W 1989 roku rysownik zaczął tworzyć komiksowy magazyn „Eightball”, który ukazywał się przez następne 15 lat. Na jego łamach pojawiały się w odcinkach komiksy „Niczym aksamitna rękawica odlana z żelaza”, „Ghost World”, czy „David Boring”. „Eightball” przyniósł Clowesowi wiele prestiżowych nagród, m.in. Harvey, Eisner, czy Ignatz. W 2001 r. Clowes wspólnie z Terrym Zwigoffem zrealizowali filmową adaptację „Ghost World”. Obraz uznany został jednym z najlepszych filmów roku i przyniósł autorom nominację do Złotego Globu i Oscara w kategorii „Najlepszy Scenariusz Adaptowany”. Kolejnym wspólnym dziełem obu panów była „Tajemnicza Akademia Sztuk Pięknych”, również oparta na komiksie Clowesa. Clowes stale współpracuje z takimi magazynami, jak „The New Yorker”, „Esquire” czy „Village Voice”. Zaprojektował okładki płyt takich zespołów, jak Supersuckers, Urge Overkill, Yo La Tengo, często wykonuje zlecenia dla słynnej wytwórni muzycznej SubPop. Zrobił także animowany teledysk do piosenki „I Don't Wanna Grow Up” grupy Ramones, czy plakat do filmu „Happiness” Todda Solondza. Obecnie mieszka w Oakland (Kalifornia) z żoną Eriką i synem Charliem.
Zdjęcie Daniela Clowesa autorstwa Briana Molyneauxa.